Strona główna

Sporty motocyklowe

Motocykle używane w motocrossie są bardzo podobne do motocykli enduro. Główne różnice pomiędzy nimi to: - motocykle motocrossowe nie są dopuszczone do ruchu ulicznego - nie mają oświetlenia, homologowanego wydechu, lusterek itp. - motocykle motocrossowe są lżejsze od enduro - motocykle motocrossowe mają inną charakterystykę zawieszeń, zestopniowania skrzyni biegów, przełożeń wstępnych niż enduro. Ustawienia te dostosowane są do specyfiki jazdy po torach. Motocykle enduro dostosowane są bardziej do jazdy po trudnym terenie - piaskach, błotach, wzniesieniach.

Motocyklowe Mistrzostwa Świata– najbardziej prestiżowe na świecie zawodowe wyścigi motocyklowe, odpowiednik samochodowej Formuły 1, nazywane też "klasą królewską", organizowane przez Międzynarodową Federację Motocyklową (FIM). Rozgrywane są od 1949 roku. Pierwszym wyścigiem zaliczanym do tego cyklu był wyścig o Tourist Typan Wyspy Man. W zawodach tych uczestniczyli zawodnicy, którzy startowali na motocyklach o pojemności 250 cm³, 350 cm³ oraz 500 cm³. Ta ostatnia była najważniejszą kategorią do 2001 roku, kiedy to zastąpiono klasą MotoGP. Pierwszym mistrzem świata w najwyższej klasie był Leslie Graham pochodzący z Wielkiej Brytanii.

Mistrzostwa obecnie składają się z 18 wyścigów tzw. Grand Prix, odbywających się na kontynentach: europejskim, amerykańskim i azjatyckim oraz w Australii. . Zawodnik, który zdobędzie najwięcej punktów podczas wszystkich wyścigów zdobywa mistrzostwo świata.

Stunt motocyklowy- wyczyn kaskaderski na motocyklu lub sposób prowadzenia motocykla polegający zazwyczaj na popisowej jeździe na jednym kole wraz z wykonywaniem różnych akrobacji. Pierwsze wyczyny kaskaderskie powstawały na potrzeby przemysłu filmowego. W USA stały się popularne wyczyny kaskaderskie polegające na wykonywaniu długich skoków oraz tzw. "beczka śmierci" w której kaskader jeździł po pionowych ścianach wykorzystując działanie siły odśrodkowej. Rozwój motocykli sportowych ułatwiło wykonywanie różnych sztuczek. Obecnie stunt stał się coraz bardziej popularny dzięki niskim cenom motocykli i łatwości zmodyfikowania motocykla do potrzeb stuntu. Podstawą jazdy są wielogodzinne treningi. Stunterzy mają świadomość zagrożeń i dokonują treningów tylko na zamkniętych kawałkach asfaltowych jezdni, parkingach itp.